اخبارنا
recent
20 مايو 2016


الحكومه المصريه تعلن عن برنامج تكافل وكرامه براتب شهرى يشمل الاسره الغيرقادره وكبار السن والمعاقين بجميع المحافظات


الحكومه المصريه تعلن عن برنامج تكافل وكرامه براتب شهرى يشمل الاسره الغيرقادره وكبار السن والمعاقين 
برنامج تكافل شروطه:
تكون الأسرة عندها أطفال (على الأقل طفل واحد) من سن الميلاد وحتى سن 18 سنة. الأطفال من سن 6 سنوات لازم تتسجل في المدارس وتحضر بانتظام بنسبة ماتقلش عن 80% من أيام المدرسة.
لازم تكون الأسرة اللي بتقدم أصلاً مستواها المعيشي متواضع جداً يعني تكون فقيرة أوي.. يعني مايكونش عند الأسرة أراضي أكتر من نصف فدان ومايكونش عندها أملاك كبيرة زي حيازات.. سيارات.. جرارات.. بيوت..
لازم تكون الأسرة مابتاخدش معاش ضماني أو معاش كبير من جميعات أهلية.. ومايكونش رب الأسرة أو زوجته بياخدوا معاش تأميني أو معاش مُحول أكتر من 325 جنيه.
و برنامج كرامه شروطه:
أن يكون الفرد ذو الاعاقة عنده عجز يمنعه عن العمل بشكل منتظم مايكفيش مصاريف معيشته أو علاجه، على أن تكون نسبة الاعاقة أكثر من 50% بشهادة معتمدة من القوميسيون الطبى /المريض بمرض مُستعصي يعجزه عن العمل، ويثبت درجة المرض من القوميسيون الطبي.ولازم يكون الفرد والأسرة اللي هو منها مستواها المعيشي متواضع.. يعني مايكونش عند الأسرة أراضي أكتر من نصف فدان ومايكونش عندها أملاك كبيرة زي سيارات أو بيوت تانية أو جرارات.. الخ.لازم يكون الفرد مابياخدش معاش اعاقة أو عجز من الضمان الاجتماعي ولا بياخد معاش تأميني أو معاش مُحول أكتر من 325 جنيه.
لمعرفة التفاصيل والتقديم من هنا 
تابعوا جميع الوظائف الحكوميه والقطاع الخاص عبر صفحتنا على الفيس بوك من هنا 






سجل سيرتك الذاتيه واحصل على وظيفه مناسبه مع بيت كوم
0
.إلى الأعلى