أخر الوظائف

أحدث الأخبار من wazaef4u.net | احدث اخبار الوظائف

الاسئله المسربه من داخل لجان الأختبارت الخاصه بمسابقه النيابه الاداريه لوظيفة كاتب رابع 24/3/2017

الاسئله المسربه من داخل لجان الأختبارت الخاصه بمسابقه النيابه الاداريه لوظيفة كاتب رابع 24/3/2017 
الكلام ده  مجهود بعض الاشخص فى جروبات  مسابقة النيابه الاداريه وهى لمساعده المتقدمين 
شباب المقابلة عبارة عن ان المستشار هيقولك اكتب اسمك ايه وعنوانك ومؤهلك ايه كل بياناتك بتكتبها فى الملف وبعد كده بيسألك سؤال سمات وبياخد البطاقة ويشوف اسمك ويدهالك تاني
لكن ان حد يقولك ده فيه اسئلة شفوية زى ماهى دور النيابة وتعريف النيابة وما هى وظيفة كاتب رابع ورئيس الهيئة اسمه ايه مفيش الكلام ده
وبإذن الله اول يوم الناس اللى رايحه ينزلوا يقولولنا حصل ايه معاهم 
اخر شئ اعملوا حسابكم تذكرة المترو ب 2 ج 
...........................................................................
1-بالنسبة ازاي اوصل مكان الامتحان انت هتنزل محطة شبرا الخيمه واول ما تطلع منها اسال اى حد وهو هيوصلك .. مش محتاج تركب حاجه تانيه لان النادى جمب محطة المترو علطول.
2-احنا دخلنا 8 اشخاص فى الحجره اللى فيها المستشارين و كان فى كرسى لكل واحد و مستشار واحد بس هو اللى بيسالنا بالدور وكا نت اسئله عامه زى اسمك ايه عندك كام سنه مؤهلك ايه كنت بتشتغل فين قبل كده اى خبراتك او الدورات اللى حصلت عليها.
3- بالنسبة لسؤال انت مؤهلك ايه قول المؤهل اللي انت مقدم بيه وبردو قول المؤهل اللي حاصل عليه عشان بطاقتك الشخصية هتكون معاه ومكتوب فيها المؤهل بتاعك وبالنسبة اللي مكتوب في بطاقته "طالب " قول المؤهل اللي انت قدمت بيه بس.
4-بالنسبة للملف اللي كان ظاهر في الصور الخاصة بلجان المقابلة الشخصية دي استمارة بتكتبها بتثبت حضورك المقابلة .
س- ودي الأسئلة اللي الناس اتسألتها النهاردة وإجابتها : 
ج اسمك - سنك - مؤهلك - كنت بتشتغل فين قبل كده - الدورات اللي حاصل عليها.
اجب بإيجاز وركز على حياتك المهنية. ليس من المناسب ذكر علاقاتك وذكريات طفولتك وأسرتك, بل المطلوب ذكر تاريخ موجز لخلفيتك التعليمية وحياتك المهنية واهتماماتك الخاصة. اختم حديثك بأسباب اهتمامك بالحصول على الوظيفة.
س- لو انت تحت ضغط ف شغلك هتتصرف ازاى?
ج- متعود اشتغل تحت ضغط وف الحاله دي بنظم وقتي وبركز في شغلي بس .
س-لو مديرك سرق افكارك?
ج- بالنسبة لو السؤال يخص شغل السكرتارية او كاتب رابع اللي مقدم فيه مفيهوش افكار تتسرق اما لو سؤال عام هرد أقول : سوف أتقدم بشكوى للمدير التنفيذي أو حتى لمجلس الإدارة وأنا بصفتي صاحب الفكرة فأنا على أتم استعداد لشرحها شرحا مفصلا لأي شخص وأنا أدرى بها منه
س-لو طلبوك يوم جمعه اجازتك هتعمل ايه ؟
ج- اكيد هروح طبعا لو مصلحة العمل تستدعي ذلك.
س-ايه اللى يخلى اللجنه تختارك للوظيفة دي ؟ 
ج- انا عندى المميزات ال تؤهلنى للوظيفه دى زى معرفتى بالنيابه وشغلها وخطى حلو وحابه الشغل ده عسان كده هبذل فيه كل جهدى عشان اقدر اثبت نفسي.
س-هيئه النيابه الاداريه هي هيئه قضائيه مستقله ولا اداره تابعه لوزاره العدل ؟
ج-هيئة قضائية مستقلة تلحق بوزير العدل، أنشئت بموجب القانون رقم 480 لسنة 19

 ما الذي يؤهلك لتولي الوظيفة؟
اشرح أنك مهتم بالوظيفة وبرهن أن خبراتك وتعليمك ومؤهلاتك يجعلاك الشخص المثالي لتولي الوظيفة. اظهر الحماس ودلل على اجوبتك بأمثلة عملية. اشرح خبراتك ومؤهلاتك التي تناسب الوظيفة باستفاضة.
وفي الاحيان التي لا تناسب خبرتك السابقة الوظيفة، تستطيع أن تجد عناصرا منها يمكن الاستفادة منها في الوظيفة التي تتقدم لشغلها مثل مهارات استخدام الحاسب الآلي أو القدرة على العمل في فريق لإظهار روح 
لماذا نقوم بتعيينك؟
أنظر النقطة 3. لأنك تتمتع بالخبرة/الصفات/المؤهلات المذكورة في نقطة 3 بالإضافة إلى انك متحمس وتتمتع بالذكاء وحب العمل والمرونة والقدرة على التعلم. واذكر اي اتصالات لديك قد تساعدك على تأدية وظيفتك.
. ما هي نقاط قوتك؟
 بالإضافة إلى ذلك الجمل مثل العمل فى فريق ، وأعمل جيدا تحت الضغط، ومبدع للغاية، وأتمتع بمهارات استخدام الحاسب الآلي قد تكون ميزة لمجال عمل أو آخر.
 ما هي نقاط ضعفك؟
لا تذكر أية نقاط ضعف. المقابلة ليست المناسبة للاعتراف بأنك تجد صعوبة في الالتزام بالمواعيد النهائية او أنك لا تجيد الرياضيات. قم بتحويل السؤال لخدمة مصلحتك عن طريق القول أنك (على سبيل المثال) تهتم كثيرا بالتفاصيل أو أنك مفرط في طموحاتك أو أنك تستمتع بالاشتراك في هام عدة.
سيتم تحديث البيانات أول  بأول ... من هنا
ارسل سيرتك الذاتيه
انشر وظيفة التقدم للوظائف
ننوه بأننا لسنا جهة توظيف ونخلى مسئوليتنا عن اى وظائف تطلب مقابل مادي او اعلانات توظيف مقابل رسوم..



وضع القراءة :
حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-